Kansalaiskeskustelu Suomen tulevaisuudesta

Suomalaisella yhteiskunnalla on edessään suuria muutoksia. Tänään tekemillämme ratkaisuilla on merkitystä siihen, mitä seuraavan sadan vuoden aikana tapahtuu. Suomi tarvitsee laajaa kansalaiskeskustelua siitä, miten tulevaisuus luodaan ja kuinka kaikki yhteiskunnan jäsenet pääsevät työhön mukaan. Millainen on Suomi vuonna 2117? Tähän haetaan vastausta 100 askelta Suomen tulevaisuuteen -hankkeessa.

Hanketta koordinoi Kansanvalistusseura, ja sen toteuttamisessa on mukana kymmeniä kansalaisjärjestöjä ja kansalaisopistoja kaikista maakunnista sekä ulkomailta. Kansalaisopistojen liitto on yksi hankkeen pääkumppaneista. 100 askelta Suomen tulevaisuuteen -hanke on mukana Valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -ohjelmassa.

Ensimmäiset askeleet otetaan keväällä 2017 ympäri Suomen järjestettävissä kansalaiskeskusteluissa, joissa monitaustaiset ihmiset pohtivat yhdessä, miten jokainen saadaan pysymään kehityksessä mukana ja kuinka esimerkiksi teknologia muokkaa arkeamme.

Kevään mittaan keskustelu siirtyy verkkoon. Kansalaiskeskusteluista koostettuja väittämiä ja ratkaisuehdotuksia voi kuka tahansa kehittää ja äänestää Suomen paremman tulevaisuuden edistämiseksi.

Verkko- ja kansalaiskeskusteluista saadut ideat luovutetaan nuorille, jotka tekevät lopullisen päätöksen siitä, mitkä ovat Suomen sata askelta tulevaisuuteen. He esittelevät ratkaisunsa valitsemallaan työmenetelmällä, esimerkiksi taidenäyttelyn, näytelmän, paneelin tai osallistavan työpajan muodossa.

Yhdessä valmistelemamme 100 askelta kootaan yhteen ja luovutetaan keskustelupaikkakuntien ja koko maan poliittisille päätöksentekijöille. Hankkeessa tuotettava aineisto on kenen tahansa jatkotyöstettävissä.

Lisätietoa hankkeesta:100askelta_logo

www.100askelta.fi

Anne Tastula
anne.tastula@kvs.fi