Kansalaisopistojen seminaari yhdenvertaisuudesta 4.11.2016

Kansalaisopistoilla on ollut oma aktiivinen roolinsa tasa-arvoisen ja kansalaisvaltaisen yhteiskunnan rakentumisessa. Kansalaisopistojen yhdenvertaisuusseminaarissa orientoidutaan nykylainsäädännön vaatimuksiin oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakien noudattamiseen liittyen ja käsitellään koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista eri vuosikymmenillä.

Kansalaisopistojen liiton järjestämä seminaari “Yhdenvertaista, kansanvaltaista ja tasa-arvoista kansalaisopistotyötä” on suunnattu kansalaisopiston oppilaitosjohdolle, suunnittelijoille ja opettajille – kaikille yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoasioista kiinnostuneille. Seminaari antaa ajatuksia ja eväitä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasioiden edistämiseen omassa opistossa.

Pääsihteeri Tanja Auvinen tasa-arvoasiain neuvottelukunnasta (TANE) esittelee neuvottelukunnan toimenpiteitä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi.

Ylitarkastaja Katriina Nousiainen oikeusministeriöstä avaa ajatuksia yhdenvertaisuuslainsäädännön taustalla. Kuulemme myös opetusneuvos Kirsi Lähteeltä opetus- ja kulttuuriministeriön näkökulman yhdenvertaisuusasioihin.

FT Elina Ikävalko puhuu oppilaitosten tasa-arvosuunnittelun käytännöistä ja mahdollisuuksista. Ikävalkon Helsingin yliopistossa syyskuussa 2016 tarkistettu väitöskirja tarkasteli henkilöstöpoliittisen ja toiminnallisen tasa-arvosuunnittelun käytäntöjä toisen asteen oppilaitoksissa. Ikävalko laati myös Opetushallituksen lokakuussa 2013 tekemän verkkokyselyn pohjalta selvityksen lukioiden, ammatillisten oppilaitosten ja vapaan sivistystyön oppilaitosten henkilöstöpoliittisesta ja toiminnallisesta tasa-arvosuunnittelusta (Tasa-arvosuunnitelman seuranta 2013 -selvitys).

Päivän päätteeksi kuulemme näkökulman siihen, kuinka koulutuksellinen tasa-arvo on toteutunut menneinä vuosikymmeninä.

Keskustelun ja kommentoinnin lisäksi kuulemme päivän aikana myös opistokentän näkökulmia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitteluun.

Päivän ohjelma kokonaisuudessaan

Tilaisuus on maksuton ja se järjestetään Annantalon auditoriossa osoitteessa Annankatu 30 (2. krs), Helsinki. Ilmoittautumalla on mahdollista seurata tilaisuutta myös etäyhteyden kautta.

Ilmoittautuminen:

Nettilomakkeen kautta viimeistään maanantaina 31. lokakuuta.

Lisätiedot:

Projektikoordinaattori Lauramaija ‘Lauris’ Hurme