Kansalaisopistot mukana virallisessa Suomi100-ohjelmassa

Kansalaisopistot ympäri maata ovat mukana järjestämässä Suomen juhlavuoden ohjelmaa. Kansalaisopistojen liitto tarjoaa opistoille mahdollisuuden osallistua yhteisiin hankkeisiin, jotka ovat osa valtioneuvoston kanslian hyväksymää virallista Suomi100-ohjelmaa. Esittelemme tällä sivulla viisi eri hanketta, joista osa on Kansalaisopistojen liiton omia hankkeita ja osa toteutetaan yhteistyössä.

1) KANSALAISOPISTO – SATAVUOTIAAN SUOMEN KANSAN SIVISTÄJÄ (KoL)
2) KOKO SUOMEN KANSALAISOPISTO: 100 VERKKOLUENTOA (KoL)
3) KIRJOJEN SUOMI (YLE)
4) NAISTEN ÄÄNI (SUOMALAINEN NAISLIITTO)
6) KOKO SUOMI KIITTÄÄ (SISKOT JA SIMOT RY)
7) SUOMI 100 -ROSKAKÄVELYT (ROSKA PÄIVÄSSÄ -LIIKE)

Lisätietoa kaikista Suomi100-hankkeista:
projekti- ja viestintäkoordinaattori Lauramaija Hurme
P. 040 573 1620 / lauramaija.hurme@kansalaisopistojenliitto.fi

jarjestyssaannot_riihimaki_19291) KANSALAISOPISTO – SATAVUOTIAAN SUOMEN KANSAN SIVISTÄJÄ (KoL)

Kansalaisopistot.fi-sivu laajenee Suomen 100-vuotisjuhlavuotta silmällä pitäen. Sivustolle tulevan materiaalin avulla pyrimme tuomaan näkyväksi kansalaisopistotoiminnan merkityksen kautta aikain ja osana suomalaisen sivistysyhteiskunnan kehitystä. Samalla sivu toimii edelleen tuttuun tapaan tiedotuskanavana kansalaisopistojen tarjoamista matalan kynnyksen opiskelumahdollisuuksista.

Uudistunut sivusto aukeaa tammikuun loppuun mennessä. Vuoden 2017 aikana luvassa on katsaus kansalaisopistotoiminnan historiaan sekä rutkasti kuvamateriaalia kuluneiden vuosikymmenten ajalta. Julkaisemme niin opiskelijoiden, työntekijöiden kuin päättäjienkin kirjoituksia ja ajatuksia kansalaisopisto-opiskelun merkityksestä. Lisäksi sivusto toimii tuttuun tapaan tiedotuskanavana matalan kynnyksen opinnoista. Sivusto on osa valtioneuvoston kanslian virallista juhlavuoden ohjelma

Haluatko mukaan? Otamme vastaan valokuvia ja kirjoituksia opiston toiminnasta. Mitä sellaista hienoa työtä teillä tehdään, josta haluaisitte kertoa koko maailmalle? Mistä olette tällä hetkellä eniten ylpeitä opistossa? Minkälainen merkitys opistolla on ollut paikkakunnalle? Löytyisikö opistosta henkilö, jolla olisi aikaa kirjoittaa lyhyt juttu (esim. yksi A4) aiheesta? Tarjoa ideaa rohkeasti tai lähetä suoraan valmis teksti. Julkaisemme mielellään myös jo aiemmin esimerkiksi opistojen historiikeissa tms. ilmestyneitä tekstejä.

Kysymyksiä? Ideoita? Haluatte mukaan, mutta ette tiedä miten tai milloin ehditte? Ota rohkeasti yhteyttä, niin pohditaan yhdessä: projektikoordinaattori Lauramaija ‘Lauris’ Hurme, lauramaija.hurme@kansalaisopistojenliitto.fi tai 040 442 8621.

© Sylvie Bouchard

2) KOKO SUOMEN KANSALAISOPISTO: 100 VERKKOLUENTOA (KoL)

Järjestetäänkö opistossanne verkkoluentoja? Haluaisiko opisto näkyvyyttä niiden kautta? Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi KoL haastaa koko Suomen kansalaisopistot tuottamaan yhteensä 100 verkkoluentoa, joiden tiedot kerätään verkkoluennot.fi-sivustolle ”näyteikkunaan” koko kansan katsottavaksi – kaikkien kansalaisopistoksi. Luentojen ei tarvitse olla nähtävissä koko vuotta eli vain varsinainen livelähetys riittää.

Kiinnostuksesta yhden tai useamman verkkoluennon tai vaikka kaikkien verkkoluentojen tarjoamisesta Verkkoluennot.fi-sivustolle voi ilmoittaa osoitteeseen viljami.wiirilinna@kansalaisopistojenliitto.fi.

© donatas 1205

3) KIRJOJEN SUOMI (YLE)

Ylen hanke Kirjojen Suomi kertoo, millainen Suomi kotimaisesta kaunokirjallisuudesta välittyy sadan vuoden ajalta ja miten maamme on muuttunut. Ylen ohjelmissa käsitellään yli 100 kirjaa itsenäisyyden ajalta.

Mukaan hankkeeseen pääsee järjestämällä opistossa Kirjojen Suomi -kurssin keväällä tai syksyllä 2017. Ideana on, että esimerkiksi kirjallisuuspiireissä ja muilla kirjallisuuskursseilla käsitellään joitakin Ylen kirjalistan yli 100:sta kirjasta. Suunnittelijaopettaja Päivi Hytönen Helsingin työväenopistosta on tuottanut kurssien tueksi myös oppimateriaalin, joka antaa ideoita aikuisten kirjallisuuden opetuksen suunnitteluun. Materiaali sisältää mm. vertailevia sekä keskustelu-, kirjoitus- ja media-aiheisia tehtäviä, jotka antavat ideoita siihen, kuinka kirjallisuuden opetus voi olla muutakin kuin lukemista ja lukukokemuksista keskustelua.

Kirjojen Suomi -oppimateriaali kansalaisopistoille.
Hankkeen verkkosivut osoitteessa yle.fi/aihe/kirjojen-suomi

naistenaani_artikkelikuva4) NAISTEN ÄÄNI (SUOMALAINEN NAISLIITTO)

Naisten Ääni -hankkeessa kerätään yhteen elämäkertoja suomalaisista naisista. Päämääränä on lisätä tietoa naisten elämästä ja heidän toiminnastaan suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseksi. Naisten Äänen avulla kirjoitetaan yhdessä Suomen historiaa uusiksi ja monipuolistetaan suomalaista historiakuvaa. Mukaan voi lähteä järjestämällä opistossa Naisten Ääni -elämäkertakurssin juhlavuoden aikana. Kursseja on käynnissä kansalaisopistoissa jo tänäkin syksynä. Kirjoittamisen aiheena voi olla kertomus omasta elämästä, jonkun perheenjäsenen tai sukulaisnaisen elämästä tai vaikkapa oman kotipaikkakunnan naisvaikuttajasta. Kirjoittaja voi olla kumpaa sukupuolta tahansa. Tekstejä kootaan Naisten Ääni -verkkosivuille.

Hankkeen verkkosivut osoitteessa www.naistenaani.fi
Hankkeen koordinaattori Maritta Pohls, info@naistenaani.fi / 050 588 8101

100askelta_logo5) SATA ASKELTA SUOMEN TULEVAISUUTEEN -KANSALAISKESKUSTELUT (KANSANVALISTUSSEURA)

Sata askelta Suomen tulevaisuuteen on Kansanvalistusseuran hanke, jossa erilaiset ihmiset kokoontuvat kansalaisopistoihin pohtimaan yhdessä keinoja siihen, miten Suomi menestyy seuraavat sata vuotta, miten jokainen saadaan pysymään kehityksessä mukana ja kuinka esimerkiksi teknologia muokkaa arkeamme. Mukaan pääsee järjestämällä opistossa keväällä 2017 World café -kansalaiskeskustelun. Kansanvalistusseura tarjoaa opistojen käyttöön valmiit kysymykset, perehdytyksen ja tukea tiedotukseen ja keskustelijoiden löytämiseen. Kansalaiskeskustelujen jälkeen avataan kaikille avoin verkkoäänestys. Sen jälkeen ideat luovutetaan nuorille, jotka esittävät oman näkemyksensä. Lopuksi yhdessä valmistellut 100 askelta kootaan yhteen ja luovutetaan poliittisille päätöksentekijöille.

Hankkeen verkkosivut osoitteessa www.100askelta.fi
Projektisuunnittelija Anne Tastula, anne.tastula@kvs.fi / 040 152 3830

6) KOKO SUOMI KIITTÄÄ (SISKOT JA SIMOT RY)

Koko Suomi kiittää on hanke, jonka tavoitteena on, että mahdollisimman monessa Suomen kunnassa järjestetään hyvinvoinnin rakentajasukupolvelle tapahtuma, jonka pääteemana on kiitollinen yhdessäolo. Tapahtuman järjestäjänä voit muokata tapahtumasta omanlaisesi. Se voi olla perinteinen juhla laulu- ja musiikkiesityksineen, tai vaikkapa iltapäivätanssit, konsertti, kesäinen pihajuhla tai rollaattori-rieha torilla tai palvelutalon pihapiirissä. Tärkeintä on, että tapahtuman järjestäjänä osoitat arvostusta ja kiitollisuutta oman kotikuntasi ikääntyneille asukkaille. He ovat rakentaneet isänmaatamme ja nykyistä hyvinvointiamme vuosikymmenten ajan, siksi he ovat juhlansa ansainneet.

Hanketta koordinoi Siskot ja Simot ry, joka järjestää pop up -tyyppistä vapaaehtoistoimintaa vanhusten parissa. Kansalaisopistojen liitto on yksi hankkeen kumppaneista.

Kansalaisopistot voivat lähteä mukaan hankkeeseen järjestämällä omia tapahtumia ja kannustamalla, innostamalla ja haastamalla myös muita mukaan! Hankkeen sivuilta löytyy vinkkejä tempauksen järjestelyihin ja viestintään. Välitetään yhdessä eri sukupolvien kiitos ja järjestetään vanhuksille elämyksiä Suomi 100 -juhlavuoden hengessä. Osoitetaan kiitollisuutemme teoilla. Näytetään, kuinka koko Suomi kiittää!

Hankkeen verkkosivut osoitteessa www.kokosuomikiittaa.fi

7) SUOMI 100 -ROSKAKÄVELYT (ROSKA PÄIVÄSSÄ -LIIKE)

Roska päivässä -liike osallistuu Suomi 100 -juhlavuoteen järjestämällä Suomi 100 -Roskakävelyjä ja kutsumalla muitakin järjestämään omia kävelyjään. Roskaliike järjestää myös roskaamista ennaltaehkäiseviä Suomi 100 -miniroskistyöpajoja.

Roskaliikkeen perustaja, toimittaja Tuula-Maria Ahonen kutsuu juhlavuonna erilaisia vastuuta kantavia yhteisöjä, työpaikkoja, yksilöitä ja perheitä tekemään omia Suomi 100 -Roskakävelyjään. Myös kansalaisopistoja on pyydetty mukaan.

Idea on yksinkertainen: kävellään yhdessä ja kerätään roskia samalla jutellen. Kävelyn aikana kyseenalaistetaan paikoin vallitseva välinpitämätön asenne ja opetetaan omalla esimerkillä aktiivista välittämistä. Roskakävelylle voidaan lähteä myös laulaen, tanssien tai muilla luovilla tavoilla.

Mikäli opistonne järjestää kaikille avoimen Suomi 100-roskakävelyn, voitte ilmoittaa sen osoitteeseen jari.peltoranta@welho.com, niin tapahtuma lisätään Roska päivässä -liikkeen Suomi 100 -sivun tapahtumiin.

Roska päivässä -liikkeen Suomi 100 -sivu
Roska päivässä -liikkeen perustaja Tuula-Maria Ahonen, ta@welho.com