Rehtoripäivä 22.9.

Lämpimästi tervetuloa syksyn ensimmäiseen rehtoripäivään! Keskitymme rehtorin työhön sekä uuteen sivistyskuntaan ja kunnissa tapahtuviin muutoksiin kansalaisopistojen näkökulmasta.

Sivistyskunnan ytimessä on tietenkin hyvin toimiva kansalaisopisto. Porin seudun kansalaisopiston rehtori Jari Kaasinen ja Pieksämäen seutuopiston rehtori Päivi Majoinen kertovat omia kokemuksiaan kansalaisopiston roolista muuttuvassa kunnassa.

Kunnan ja kansalaisopiston yhteistyön tiivistämiseksi KoL on kerännyt materiaali- ja ideapaketin niin uusien kuntapäättäjien kuin kansalaisopistojenkin käyttöön. Tietopakettia esittelee KoL:n projekti- ja viestintäkoordinaattori Lauramaija ‘Lauris’ Hurme.

Päivän aikana kuulemme myös kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Mikaela Nylanderin (r.) ajatuksia sivistyskunnasta.

Iltapäivällä keskustelemme rehtorin työstä ja keskustelun virittämiseksi kuulemme näkökulmia kahdesta eri aikaperspektiivistä. Omia kokemuksiaan kertovat jo pitkään kansalaisopistokentällä toiminut Tampereen seudun työväenopiston rehtori Matti Saari sekä nuorempaa sukupolvea edustava Etelä-Karjalan kansalaisopiston rehtori Emilia Valkonen.

Kuulemme päivän aikana myös Aspa-säätiön uudesta Digi haltuun -projektista, jonka tavoitteena on edistää asumispalveluja käyttävien pitkäaikaissairaiden ja vammaisten ihmisten sekä mielenterveys- ja päihdekuntoutujien yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa tietoyhteiskunnassa. Projektissa koulutetaan digikokemusoppaita kansalaisopistojen kursseille.

Ohjelma ja osallistuminen:

Tilaisuus on maksuton ja se on suunnattu Kansalaisopistojen liiton jäsenopistojen rehtoreille ja rehtoreiden valtuuttamille henkilöille. Myös apulaisrehtorit ovat tervetulleita KoL:n rehtoripäiviin. Rehtoripäivä järjestetään Helsingissä Pasilan juna-aseman kupeessa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tiloissa osoitteessa Ratapihantie 13 (luokka 6211, 6. krs.).

Päivän ohjelma löytyy täältä.

Mikäli et pääse matkustamaan paikan päälle, päivän ohjelmaa on mahdollista seurata etäyhteyden kautta. Pyydämme myös etäosallistujia ilmoittautumaan tilaisuuteen. Ohjeet etäosallistumiseen lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmoittautuminen:

Nettilomakkeen kautta viimeistään maanantaina 19.9.

Lisätiedot:

Hallintokoordinaattori Viljami Wiirilinna