Oppimisen olohuoneessa kesytetään oppimisvaikeuksia

Oletko oppimisen risteyskohdassa? Taitotuunaajat ja Oppimisen olohuone auttavat sinua etsimään uutta suuntaa.

Taitotuunaajat on valtakunnallinen ESR-rahoitteinen hanke, jota koordinoi Erilaisten oppijoiden liitto. Kansalaisopistojen liitto on yksi hankkeen yhteistyökumppaneista.

Hankkeen tavoitteena on parantaa oppimisvaikeuksisten aikuisten heikkoja perustaitoja. Hanke tarjoaa yksilöllistä ohjausta lukemisen, kirjoittamisen, matematiikan ja digitaitojen harjoitteluun. Pyrkimyksenä on kasvattaa aikuisten luottamusta omiin kykyihinsä.

Hankkeessa avataan Oppimisen olohuoneita sekä kehitetään opetus- ja oppimismenetelmiä, jotka soveltuvat erilaisille oppijoille ja jotka edesauttavat oppimista, opiskelua ja työssä selviytymistä. Tavoitteena on auttaa oppijoita näkemään oppimisvaikeutensa myönteisenä voimavarana ja kannustaa osallistujia kokeilemaan itseään kiinnostavia asioita.

Oppimisen olohuone aikuisille

Hankkeen puitteissa avataan Oppimisen olohuoneita, joissa oppimisvaikeuksiset aikuiset voivat kehittää heikkoja perustaitojaan. Oppimisen olohuone tarjoaa mahdollisuuden keskusteluun, ohjaukseen ja yksilöopetukseen sekä vertaistukeen. Oppimisen olohuoneeseen voi tulla rauhassa, omalla ajalla työstämään omia oppimistehtäviä. Toiminta rakennetaan yhdessä kurssilaisten kanssa. Olohuoneessa voi myös opetella käyttämään oppimista auttavia apuvälineitä. Oppimisen olohuoneen pilotti on jo avoinna Helsingissä ja muualle niitä tulee vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on luoda Oppimisen olohuoneesta helposti versioitava toimintamalli.

Koulutus- ja kehitystyöpajat kansalaisopistoille

Hanke toteuttaa myös koulutus- ja kehitystyöpajoja, joiden kohderyhmänä ovat yhteistyökumppaneiden ja aikuisille suunnattujen sosiaali-ja koulutuspalvelujen henkilöstö. Työpajoissa kehitetään, työstetään ja jalkautetaan Oppimisen olohuoneen -mallia alueellisiin tarpeisiin sopivaksi.

Koulutus- ja kehitystyöpajojen Kick Off Webinaari on Dysleksia-viikolla keskiviikkona 4.10. klo 14.00 – 16.00. Webinaariin voi osallistua paikan päällä Helsingissä Erilaisen oppijoiden liitossa, kisakatsomoissa Oulussa Oulu-opistossa, Joensuussa Joensuun seudun erilaiset oppijat (JOSE) tiloissa tai etänä Adobe Connect -linkin kautta.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen Erilaisten oppijoiden liiton sivuilla (skrollaa sivua alemmas).

Taitotuunaajat ESR -hankkeen yhteistyökumppanit:
Amiedu (Helsinki), Ammattiopisto Luovi (Oulu), Keskuspuiston ammattiopisto (Etelä-Suomi), Kansalaisopistojen Liitto (valtakunnallinen), Kriminaalihuollon tukisäätiö (valtakunnallinen), Niilo Mäki Instituutti (Jyväskylä), Työttömien Keskusjärjestö ry, Helsingin seudun erilaiset oppijat (HERO), Joensuun seudun erilaiset oppijat (JOSE), Keski-Suomen erilaiset oppijat, Lahden seudun erilaiset oppijat (Oppimistit), Pohjanmaan lukiyhdistys (LOSSI) ja Helsingin kaupungin Päihdehuollon jälkikuntoutusyksikkö.

Lisätietoja:

Taitotuunaajat ESR -hanke, Erilaisten oppijoiden liitto ry

projektipäällikkö Heli Turja (050-453 4299/ heli.turja@erilaistenoppijoidenliitto.fi)
ohjaava opettaja Pasi Sarsama  (050-371 8625/ pasi.sarsama@erilaistenoppijoidenliitto.fi)

Oppimisen olohuone Facebookissa: www.facebook.com/oppimisenolohuone

Risteyskuva: Pixabay