Jäsenille

Kansalaisopistojen liitto KoL – Medborgarinstitutens förbund MiF ry on vuonna 1919 perustettu edunvalvontajärjestö, joka kehittää ja vahvistaa kansalaisopistojen sekä vapaan sivistystyön asemaa suomalaisessa aikuiskoulutusjärjestelmässä.

Liiton ydintehtävänä on kansalaisopistojen ja niiden opistolaisyhdistysten ja edunvalvonta ja toiminnan tukeminen, kansalaisopistojen asemaan, lainsäädäntöön ja toimintaresursseihin vaikuttaminen sekä kansalaisopistobrändin tunnettuuden ja julkisen arvostuksen lisääminen. Kansalaisopistojen liiton unelma on, että kaikilla on mahdollisuus kehittää itseään kansalaisopistossa.

Jäsenilleen Kansalaisopistojen liitto tarjoaa:

EDUNVALVONTAA
Työskentelemme aikuiskoulutuksen, vapaan sivistystyön ja erityisesti kansalaisopistojen aseman parantamiseksi.

VIESTINTÄÄ
Edistämme kansalaisopistotoiminnan valtakunnallista näkyvyyttä ja levitämme myönteistä kansalaisopistokuvaa. Tiedotamme jäseniämme ja jäsenopistojemme rehtoreita säännöllisesti ajankohtaisista aiheista ja asioista, joilla on erityistä merkitystä kansalaisopistojen henkilöstölle ja toiminnalle.

KOULUTUSTA JA TAPAHTUMIA
KoL:n järjestämät koulutukset ja seminaarit ovat jäsenopistoille pääosin maksuttomia tai niissä on edullinen jäsenhinta. Tuemme erilaisilla hankkeilla ja kehittämispalveluilla uutta osaamista sekä autamme luomaan kansainvälisiä yhteyksiä.

MUUTA TOIMINTAA
KoL tuottaa julkaisuja ja muuta opistotoimintaan liittyvää materiaalia sekä auttaa erilaisten työryhmien toiminnan kautta yksittäiiä opistoja kehittämään toimintaansa. Liiton toimisto tarjoaa monipuolisia palveluita, tukea ja neuvontaa. Jäsenten tilattavissa on jäsentuotteita sekä ansiomerkkejä opistojen henkilöstölle.

Jäsenmaksu on kiinteä ja perustuu opetustuntiluokitukseen.

Kansalaisopistojen liitolla on lähes 200 jäsentä, joista suurin osa on kansalaisopistojen ylläpitäjäkuntia. Näiden lisäksi jäsenistöömme kuuluu mm. kansalaisopistoja, kuntayhtymiä ja yhdistyksiä. Liitolla ei ole henkilöjäseniä.

Lisätietoja jäsenyyksiin liittyen antaa hallintokoordinaattori.

Hallintokoordinaattori
Viljami Wiirilinna

jäsen-, talous- ja hallintopalvelut; ansiomerkit ja jäsentuotteet
viljami.wiirilinna (at) kansalaisopistojenliitto.fi