Kansalaisopistojen esittelyteksti 10 uudella kielellä

kieletKansalaisopistoista on nyt tarjolla tiivis kuvaus kaikilla Suomessa eniten puhutuilla vierailla kielillä. Uusi esittelyteksti on suunnattu ensisijaisesti sellaisille Suomessa asuville maahanmuuttajille, jotka eivät tunne suomalaista koulutusjärjestelmää tai vielä ymmärrä suomea tai englantia niin hyvin. Käytännönläheisessä tekstissä kerrotaan, mikä kansalaisopisto on, mitä siellä voi opiskella ja miten kursseille pääsee.

Esittelyteksti on käännätetty albaniaksi, arabiaksi, kiinaksi, kurdiksi, persiaksi, somaliksi, thaiksi, turkiksi, vietnamiksi ja viroksi. Kieliversiot on tehty osana KoL:n KEHO 2.0 -hanketta, jonka yksi tavoitteista on tarjota maahanmuuttajille tietoa kansalaisopisto-opiskelun tarjoamista mahdollisuuksista.

Uudet käännökset on lisätty jo aiemmin olemassa olleiden ruotsin, englannin ja venäjän kielen laajempien infomateriaalien oheen. Kaikki kieliversiot löytyvät osoitteesta www.kansalaisopistot.fi päänavigaation oikeasta reunasta Kielet / languages -valikon takaa. Kieliversioita saa vapaasti hyödyntää ja levittää haluamallaan tavalla, kunhan ilmoittaa lähteeksi Kansalaisopistot.fi.

Samalla kielivalikoimaan on lisätty myös selkosuomella kuvaus kansalaisopistoista. Lisäksi rohkaisemme hyödyntämään aiemmin syksyllä ilmestynyttä Tervetuloa kansalaisopistoon! -videotamme, joka esittelee kansalaisopistoja selkokielellä.

Monille kansalaisopiston kursseille voi osallistua, vaikka oma kielitaito ei olisi vielä kovin vahva. Kaikki ovat tervetulleita kansalaisopistoon!

Lisätiedot ja palaute:

Lisätietoja kieliversioista sekä palautetta ja mahdollisia korjauksia teksteihin voi tarvittaessa toimittaa KoL:n projektikoordinaattori Lauramaija ‘Lauris’ Hurmeelle osoitteeseen lauramaija.hurme@kansalaisopistojenliitto.fi.