Kuluttajansuoja ei ole vain lakitekstiä tai viranomaisohjeita, vaan sen tuntemus on hyödyllinen taito, joka auttaa hallitsemaan arkea.
Kun teemme ostoksia, vertailemme hintoja tai pohdimme mainoksen luotettavuutta, kuluttajansuojan tuntemus antaa meille eväät tehdä harkittuja valintoja ja selvitä mahdollisista ongelmatilanteista.
Esimerkiksi verkkokaupankäynti, monimuotoinen mainonta tai monimutkaiset sopimusehdot ovat osa nykykuluttajan todellisuutta, jonka hallinta edellyttää uudenlaista osaamista – etenkin silloin, kun kuluttajan on pidettävä kiinni oikeuksistaan reklamaatiotilanteissa.
Jos kirjoituksen alku vaikutti järkeenkäyvältä, sinun kannattaa hyödyntää KKV Kampuksen tarjoamia aineistoja.
Kuluttajaosaamisen oppimisympäristö opetukseen ja itseopiskeluun
KKV Kampus on Kilpailu- ja kuluttajaviraston kehittämä ja ylläpitämä digitaalinen oppimisympäristö, joka tarjoaa kattavan kurssivalikoiman kuluttajansuojasta. Kaikki KKV Kampuksen verkkokurssit ovat maksuttomia.
Kansalaisopistojenopettajille KKV Kampus tarjoaa mahdollisuuden tuoda ajankohtaisia kuluttajateemoja osaksi opetussuunnitelmia – helposti, maksutta ja pedagogisesti valmiiksi paketoituna. Kurssit soveltuvat myös itseopiskeluun.
KKV Kampuksen sisältö on suunniteltu palvelemaan ennen kaikkea opettajia. Opettajan kannattaa valita KKV Kampuksen kurssitarjottimelta omaan opetukseen soveltuvia kokonaisuuksia tai kurssien osia. Niitä voi täydentää omilla materiaaleilla ja osallistavilla opetusmenetelmillä lähiopetuksessa.
KKV Kampuksen kurssitarjonta on jaettu kahteen pääkokonaisuuteen:
- Taitamo keskittyy kuluttajan oikeuksiin ja vastuulliseen toimintaan arjessa – teemoihin, jotka täydentävät hyvin kansalaisopistojen koulutustarjontaa, esimerkiksi yhteiskunnallisista tai arjenhallinnan teemoista.
- Valmentamo tarjoaa syventävää tietoa kuluttajakaupan ammattilaisille esimerkiksi asiakaspalvelusta ja verkkokaupankäynnistä. Kursseilla oppijoille avautuu uusia näkökulmia yritysten vastuuseen kuluttajakaupassa.
Yhteenvetona voisi sanoa, että KKV Kampus tarjoaa kansalaisopistoille konkreettisen välineen edistää kuluttajaosaamista, kriittistä ajattelua ja vastuullista kuluttajuutta.
Vieraile KKV Kampuksen sivuilla ja hyödynnä sisältöjä opetuksesi tukena
KKV Kampus -oppimisympäristö
Tilaa KKV Kampuksen uutiskirje (n. 4 kpl vuodessa)
KKV Kampus Facebookissa
Kirjoittaja: Sakari Seppälä, johtava viestintäasiantuntija, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kuva: Robert Knechke