Tältä sivulta löydät kansalaisopistojen työhön liittyviä oppaita ja tutkimusta sekä hyödyllisiä julkaisuja, tilastoja ja muita linkkejä. Täydennämme listaa mielellämme: puutteista tai ehdotuksista voit ilmoittaa osoitteeseen tiedottaja(at)kansalaisopistojenliitto.fi. KoL:n omat julkaisut löydät kootusti täältä.
Linkit on jaoteltu alla lueteltujen aihealueiden mukaisesti. Selaamalla tätä sivua alaspäin voit käydä läpi koko linkkilistan oheisten aiheiden mukaisessa järjestyksessä. Otsikkoa klikkaamalla pääset puolestaan käsiksi suoraan kunkin aiheen sisältöihin.
Aikuiskoulutustutkimus yleisesti
Digitalisaatio
Esteettömyys
Historia
Ihmisoikeuskasvatus
Kansainvälisyys
Kansalaistaidot
Kestävä kehitys
Laadunarviointi
Maahanmuuttajakoulutus
Opinnäytetöitä kansalaisopistoihin liittyen
Opitun tunnistaminen ja tunnustaminen
Oppaita kansalaisopiston opettajalle
Rikostaustaote
Sanastoa
Sosiaalinen media
Tekijänoikeudet
Tilastoja
Vapaa sivistystyö ry:n julkaisuja (Linkki ohjaa VST:n verkkosivuille)
Verkkopedagogiikka
Yhdenvertaisuus
Aikuiskoulutustutkimus yleisesti
- SUOMI NOUSUUN SIVISTYSTYÖLLÄ?
Kansalaisopisto-opiskelun tuottamien hyötyjen taloudellinen merkitys -esitutkimus julkaistiin alkuvuodesta 2016. - BENEFITS OF LIFELONG LEARNING BeLL
Euroopanlaajuisessa tutkimuksessa selvitettiin aikuiskoulutuksen hyötyjä ihmisten ja yhteiskunnan hyvinvoinnille. Tutkimuksen loppuraportti julkaistiin kesäkuussa 2014. - KANSAINVÄLINEN AIKUISTUTKIMUS PIAAC
Kansainvälinen aikuistutkimus PIAAC (2012) arvioi 16-65-vuotiaiden aikuisten kolmea tiedon käsittelyn ja hallinnan avaintaitoa: lukutaitoa, numerotaitoa ja tietotekniikkaa soveltavaa ongelmanratkaisutaitoa. Suomea koskevat ensitulokset julkaistiin syksyllä 2013. - SIVISTYSTYÖN VAPAUS JA VASTUU (SVV)
Vapaan sivistystyön tutkimuksen yhteistyöhanke alkoi vuoden 2011 syksyllä. Hanketta koordinoi Vapaa sivistystyö VST ry. Avoimeen tutkimusverkostoon voi liittyä vapaan sivistystyön tutkijoita ja opiskelijoita yliopistosta riippumatta. Mikäli haluat SVV-tiedotuslistalle, lähetä tietosi osoitteeseen toimisto(at)sivistystyo.fi. SVV-tutkimusverkostoon kuuluvat tällä hetkellä Itä-Suomen ja Tampereen yliopistot sekä Åbo Akademi, jotka kaikki järjestävät myös alueellista toimintaa. - VST:N JULKAISUT
Vapaa sivistystyö VST ry:n julkaisut löytyvät koottuna yhdistyksen nettisivuilta. - AIKUISKASVATUKSEN TUTKIMUSSEURA
Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura ATS ry kehittää alan tieteellistä tutkimusta kansallisesti ja kansainvälisesti toimittaen tutkimukseen perustuvia julkaisuja tutkijoille ja aikuiskasvatuksen toimijoille sekä osallistuen aikuiskasvatusta koskevaan tiede- ja koulutuspoliittiseen keskusteluun. Tutkimusseura yhdistää aikuiskasvatuksen kehittämisestä kiinnostuneita tutkijoita, asiantuntijoita, yhteisöjä ja sekä perus- että jatkotutkinto-opiskelijoita.
Digitalisaatio
- Vapaa sivistystyö ry (2017): Selvitys vapaan sivistystyön digitalisaatiosta
- Digitaalinen vapaa sivistystyö -kyselyn raportti (2013): Tieto- ja viestintätekniikka vapaassa sivistystyössä
Esteettömyys
- Kansanvalistusseuran kirja Miksi joka paikkaan pitää päästä.
- Suni, L. (2012): Kokemuksia kansalaisopistojen esteettömyydestä. Kyselytutkimus vammaisille, kuuroille, erilaisille oppijoille ja pitkäaikaissairaille opiskelijoille. Turun yliopisto.
- Laitinen, M. & Nurmi, K. E. (2013). Sivistystä vapaasti kaikille? Tutkimus kansalaisopistojen ja kansanopistojen esteettömyydestä. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2013:3.
- Kynnys ry:n hallinnoiman tutkimushankkeen Vapaan sivistystyön esteettömyys materiaalit (2010-2012)
Historia
- Törmä, T.,toim. (1994): Sivistys perusoikeutena. KTOL 75 vuotta 1919–1994
- Huuhka, K. (1990): Kansalais- ja työväenopistotoiminnan historia 1899–1979
Ihmisoikeuskasvatus
- Ihmisoikeuskasvatus ja -koulutus Suomessa. Människorättsfostran och -utbildning i Finland
- Vapaa sivistystyö ry:n Ihmisoikeuskasvatus-sivu
Kansainvälisyys
Kansalaistaidot
- Piirainen, H. (2024) Kansalaistaidot kunniaan (Julkaisu Sivistystyön Vapaus ja Vastuu -ohjelman sivuilla)
Kestävä kehitys
- KoL:n tietopaketti kestävästä kehityksestä
- Vapaan sivistystyön kestävän kehityksen kriteerit ja sertifiointi (OKKA-säätiö)
- Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus. Suomi, jonka haluamme 2050
- Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seuran julkaisema e-kirja: Kestävä kasvatus- kulttuuria etsimässä
- Ympäristövastuullisuuden osaamispankki (Hyria Koulutus oy ja ympäristökasvatus ja -tietoisuuden edistämisryhmä Välke)
- Jämsén M., Lehtonen M., Päällysaho J. (2012): Kestävän bioenergiatulevaisuuden rakentaminen: Bioenergiakoulutuksen kehittäminen kansalaisopistossa. Jyväskylän yliopisto.
Laadunarviointi
- KoL:n kooste laadunarvioinnista
- Kuopion kansalaisopiston Pedagoginen laatu: Vapaan sivistystyön didaktisten ja pedagogisten toimintamallien kehittäminen ja laadun arviointi– hankkeen loppuraportti
- Opetus- ja kulttuuriministeriön vapaan sivistystyön kehittämisohjelma (KEHO) (2009-2012) sekä kehittämisohjelman alaisuudessa (2009-2011) toimineen vapaan sivistystyön tilasto- ja tietopohjan kehittämishankkeen loppuraportti
- Koulutuksen arviointineuvosto: Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi. Osaraportti 1: Laatu- ja kehittämisavustukset ja ylläpitämisluvat. 58/2012
- Koulutuksen arviointineuvosto:Kansalaisopistojen oppilaitos- ja ylläpitäjärakenteen arviointi. Osaraportti 2: Rakenteellisten muutosten, lakiuudistusten ja oman toiminnan arviointivelvoitteen toteutuminen. 60/2012
- Vapaan sivistystyön opetushenkilöstön kelpoisuus, osaaminen ja työolot. 42/2009
- Koulutuksen arviointineuvosto: Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden ja pedagogiikan toimivuus
Maahanmuuttajakoulutus
- Vapaan sivistystyön uusi sivistystehtävä. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja (2017) (nk. “UMAKO-loppuraportti”)
- Kotouttajana kansalaisopisto -hankkeen julkaisu (Kansalaisopistojen liitto 2014)
- Eronen, A. (2016): Kielitaitoa ja hyvinvointia. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Selvitys kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttajavanhempien kotoutumista tukevan koulutuksen malleista. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Opinnäytetöitä kansalaisopistoihin liittyen
Väitöskirjoja:
- Järvinen, I. (2023): Itsensä kehittäminen köyhyydessä. Tampereen yliopisto.
- Mäkki, M. (2019): Sopeutuminen, resurssit ja alueellisuus vapaassa sivistystyössä. Tampereen yliopisto.
- Pastuhov, A. (2018): Att vara och agera medborgare: En etnografisk studie i folkbildande praktiker. Åbo Akademi.
- Leino, L. (2017): A Study on the Promotion of Adults’ Oral English Communication and Teacher Development in Liberal and Tertiary Education. Tampereen yliopisto.
- Valkonen, E. (2016): “Me myymme ja markkinoimme kursseja”: markkinaorientaation piirteet kansalaisopistoissa. Itä-Suomen yliopisto.
- Eloranta, L. (2013): Innovation in a non-formal adult education organisation — multicase study in four adult education centres. Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
- Lang, T. (2011): Myyttisestä sankarirehtorista opistoäidiksi ja manageriksi: Sukupuolen näkökulma kansalais- ja työväenopiston johtajuuteen. Helsingin yliopisto.
- Pollari, P. (2010): Vapaan sivistystyön kieltenopettajien pedagogiset ratkaisut ja käytänteet teknologiaa hyödyntävässä vieraiden kielten opetuksessa. Itä-Suomen yliopisto.
- Jokinen, J. (2002) Aikuisopettajan identiteetti: Yksinäisestä sankariopettajasta tiimiytyneeseen yrittäjään? Tampereen yliopisto.
Pro gradu -tutkielmia ja ylempään tai alempaan ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvia opinnäytetöitä:
- Forsell, S. (2025): You are Hiring – vankilaopettajan yhteiskunta-alan ohjausmenetelmien edellytyksiä, tekijöitä ja mahdollisuuksia, Laurea-ammattikorkeakoulu
- Ylipaino, H. (2024): Kansalaisopiston merkitys kunnanpäättäjien näkemänä. Turun yliopisto.
- Wirtanen, U. (2024): Vapaa sivistystyö osana julkisesti rahoitettua koulutusjärjestelmää. Tampereen yliopisto.
- Karppanen, H. (2023): Kansainvälisyys vahvistaa kansalaisopistojen tehtävää ja roolia – Erasmus+ -liikkuvuusjaksojen vaikutukset näkyvät sekä opistojen toiminnan eri tasoilla että laajasti yhteiskunnassa. Tampereen yliopisto
- Saukko, J. (2023): Markkinointiviestinnän suunnittelu vapaan sivistystyön oppilaitoksessa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Tikkanen, R. (2023): Kansalaisopiston liikuntakurssien merkitys aikuisopiskelijoiden hyvinvointiin. Kajaanin ammattikorkeakoulu.
- Lehtisaari, J. (2022): Perehdyttämisprosessin kehittäminen Case: Seinäjoen kansalaisopisto. Kajaanin ammattikorkeakoulu.
- Väätäinen, T. (2020) Elinikäisen oppimisen kokemuksia muistitietokirjoituksissa. Itä-Suomen yliopisto.
- Piirainen, H. (2020): Kansalaisopiston tuottamat työelämähyödyt. Itä-Suomen yliopisto.
- Ahonen, L. (2020): Innostutaan ICT:stä!: Osallistavaa koulutussuunnittelua kansalaisopistossa. Savonia-ammattikorkeakoulu.
- Parviainen, O. (2019): Kansalaisopisto-opiskelun merkitys ikääntyvälle väestölle, vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin. Itä-Suomen yliopisto.
- Oras, M. & Sinko, N. (2019) Voidaan hyvin yhdessä! Kansalaisopistojen liikunnan tuntiopettajien työhyvinvoinnin johtamisen vuosikello. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
- Sillanpää, T. (2019): Terveyden edistämisen palvelutarjotin. Lapin ammattikorkeakoulu.
- Paronen, L. (2019): Perhosia pyydystävät pojat, nuorten miesten tunnekokemuksia Jyränkölän Mediapajalla. Humanistinen ammattikorkeakoulu.
- Musakka, K. (2018): Kohti uudistavaa oppimista: aikuisopiskelijoiden oppijatyypit ja kieltenopetuksen opetus- ja oppimiskäytänteiden uudistamistarpeet kansalaisopistojen ja työväenopiston kielikursseilla. Tampereen yliopisto.
- Kangasniemi-Saari, M. (2018): Käsityö ja kulttuuri kylässä: Wahren-opiston kurssitoiminnan kehittäminen Tammelaan. Hämeen ammattikorkeakoulu.
- Salomäki, H. (2018): Kaukametsän opiston tuntiopettajien työhön sitouttamisen kehittämissuunnitelma. Kajaanin ammattikorkeakoulu.
- Huhtanen, E. (2018): Opiskelijoiden näkemykset koulutuspalveluista Kurikan kansalaisopistossa. Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
- Korhonen, S. (2017): Aikuispedagoginen osaaminen kansalaisopiston erityisyytenä maahanmuuttajanuorten perusopinnoissa: tapaustutkimus Ahjolan kansalaisopiston Jopeko -hankkeesta. Tampereen yliopisto.
- Mäkelä, J. (2017): Kansalais- ja työväenopistojen kurssitarjonnan muodostuminen. Tampereen yliopisto.
- Pentinpuro, T. (2017): Musiikinopiskelun motivaatio Länsi-Lapin kansalaisopistoissa. Oulun yliopisto.
- Laurila, M. (2016): Hopeasointu : tapaustutkimus musiikkiteknologian hyödyntämisestä työpajamuotoisessa seniorimusiikkitoiminnassa Jyväskylän kansalaisopistossa lukuvuonna 2012-2013. Jyväskylän yliopisto.
- Solla, H. (2016): Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Jyväskylän yliopisto.
- Romo, R. (2015): Building self through foreign language learning : a case study of four adult language learners’ emerging identities. Jyväskylän yliopisto.
- Erkkilä, J. (2015): Ikäihmiset tietoteknisinä vasta-alkajina. Tampereen yliopisto.
- Kyngäs-Teeriniemi, L. (2015): Miesten kokemuksia opiskelusta ja viestinnästä Taivalkosken kansalaisopistossa. Lapin yliopisto.
- Korhonen, J. (2014): “Tee itsellesi kirstu ja opi elämään.” Kuoleman ja käsityön suhde kansalaisopiston ruumisarkkukurssilla. Helsingin yliopisto.
- Sinisalo, M. (2014): Lähikuvassa kansalaisopiston tuntiopettaja. Tampereen yliopisto.
- Hooli, T. (2013): Sivistyshyöty ja sosiaalinen pääoma Tornion kansalaisopiston opiskelijoiden kokemana. Lapin yliopisto.
- Lappalainen, K. (2013): Vapaa sivistystyö koulutuspoliittisessa ohjauksessa. Kansalaisopistojen opetushenkilöstön kehittäminen OSAAVA-ohjelmassa. Tampereen yliopisto.
- Miinin, M. (2013): Oppivan organisaation kulttuuri kansalaisopiston kontekstissa. Itä-Suomen yliopisto.
- Ahonen, P. (2012): Elämänhallintaa ja elämyksiä. Kansalaisopistossa opiskelevien eri-ikäisten naisten käsityölle antamat merkityssisällöt. Tampereen yliopisto.
- Pätäri, J. (2012): Legitimaatiotulkintoja vapaasta sivistystyöstä. Diskurssianalyyttinen tutkimus. Tampereen yliopisto.
- Suni, L. (2012): Kokemuksia kansalaisopistojen esteettömyydestä. Kyselytutkimus vammaisille, kuuroille, erilaisille oppijoille ja pitkäaikaissairaille opiskelijoille. Turun yliopisto.
- Itäluoma, O. (2011): Organisaatioiden fuusio ja innovatiivinen organisaatiokulttuuri. Tampereen yliopisto.
- Antinoja, A. (2011): Kansalaisopistot mielikuvien markkinoilla. Tampereen yliopisto.
- Joutsen, H. (2010): Joka kieli on uusi ikkuna maailmaan : yhteiskuntatiedon ja suomen kielen opetuksen integraatio kotouttamiskoulutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
- Uuskivi, T. (2008): Englantia ikäihmisille Lempäälä-opistossa – miten kursseista irti enemmän? Tampereen yliopisto.
- Koivuniemi, M. (2008): KANSALAISOPISTON TEHTÄVÄT JA SIDOSRYHMÄT- tutkimus kansalaisopistojen opetuksellisesta yhteistyöstä ja sen muutoksista entisen Hämeen läänin alueella. Tampereen yliopisto.
- Kuuva, T. (2008): HARRASTUKSESTA AMMATTI – Kasvu pitsinnypläyksen opettajaksi elämänkertojen valossa. Tampereen yliopisto.
- Valkonen, E. (2008): Kansalaisopisto 2000-luvun koulutus- ja oppimismarkkinoilla – roolia etsimässä. Kansalaisopiston henkilökunnan kokemuksia markkinaperusteisesta aikuiskoulutuspolitiikasta. Joensuun yliopisto.
- Sallinen, A. (2006): “Kokemus kypsyttää konkariksi”. Kansalaisopistojen päätoimisten tekstiilityön opettajien ammatillinen kehittyminen. Tampereen yliopisto.
- Saarenpää-Numminen, M. (2005): Kansalaisopisto-opiskelun merkitys aikuisen elämässä – Taide- ja taitoaineiden opiskelijoiden käsitykset opiston yksilöllisistä ja yhteisöllisistä merkityksistä. Tampereen yliopisto.
Opitun tunnistaminen ja tunnustaminen
- NVL:n raportti ja suositus (2016): Vapaan sivistystyön opintotodistus tunnustamisen välinneksi
Oppaita kansalaisopiston opettajalle
- Meri-Pohjolan opistopiirin Tieto- ja viestintätekniikan opas kansalaisopiston opettajalle (2017)
- Jokihelmen opisto (KOTVA-hanke 2013-2014): Teknisen työn turvallisuusohjeita (2014)
- Pedagoginen mentorointi -täydennyskoulutus: Onnistu opiston opettajana (2014)
- Kuopion kansalaisopisto: Vapaan sivistystyön didaktisten ja pedagogisten toimintamallien kehittäminen ja laadun arviointi(2014)
- Bildningsalliansen: Minä – opettaja? Opas vapaan sivistystyön opettajille (2013)
- Turun suomenkielinen työväenopisto: Pedapakki – työkaluja kansalaisopistojen opettajille (2012)
Rikostaustaote
Sanastoa
Sosiaalinen media / tieto- ja viestintätekniikka
- Turun yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea (2012): Kansalaisopistojen tulevaisuusvisiot – Sosiaalista mediaa oppimassa
- Petäjä-opiston Sosiaalisen median tutkimushankkeen raportti Moodle ja Facebook kansalaisopistossa
- Meri-Pohjolan opistopiirin Tieto- ja viestintätekniikan opas kansalaisopiston opettajalle (2017)
Tekijänoikeudet
- Gramex
- Teosto
- Kopiraitti Tekijänoikeusopas, joka on tuotettu Kopioston ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyönä. Oppaasta löytyy vastauksia koulumaailmassa esiin tuleviin kysymyksiin.
- Kopiosto/ Valokopiointi kansalaisopistossa
- Creative Commons -lisenssi (Opetushallituksen sivun ohjeet ja creativecommons.fi)
Tilastoja
- Opetushallinnon raportointiportaali Vipunen perustuu Tilastokeskuksen, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen keräämiin tietoihin ja rekistereihin. Tietoa löytyy muun muassa kansalaisopistojen opetustunneista koulutusaloittain ja opiskelijamääristä. Tietoja voi hakea myös esimerkiksi oppilaitoskohtaisesti tai alueittain. Kansalaisopistoja koskevat tilastot löytyvät kohdasta Aikuiskoulutus- ja opiskelu, alakategoriasta Tutkintoon johtamaton koulutus.
- Tilastokeskuksen tietokannasta voi selata oppilaitosten tutkintoon johtamattoman aikuiskoulutuksen opetustunteja mm. oppilaitos- ja koulutustyypeittäin. Tietokannasta löytyy tietoa mm. siitä, miten suuri osuus kansalaisopistojen opetuksesta on vapaata sivistystyötä ja miten suuri on muun koulutuksen osuus.
- Osallistuminen aikuiskoulutukseen 2012 (Aikuiskoulutustutkimus). Tilastokeskus
- Koulutuksen tilastollinen vuosikirja. Opetushallitus
- Opettajat Suomessa 2016 Opetushallitus.
- Aikuiskoulutuksen vuosikirja. Tilastotietoja aikuisten opiskelusta 2007. Opetusministeriön julkaisuja 2009:42
Verkkopedagogiikka
- vapaan sivistystyön toimijoiden verkkopedagogiikkaan keskittyvä materiaalipankki Vapaastiverkossa.fi






