Perustaitojen opetus kytkeytyy vahvasti kansalaisopistojen tehtävään edistää vapaana sivistystyönä järjestettävän koulutuksen avulla tasa-arvoa ja aktiivista kansalaisuutta. Auralan kansalaisopistossa perustaitojen opetuksen toimintamuotoa on kehitetty aktiivisesti vuodesta 2017 eri hankerahoituksin. Vuonna 2022 päättyneen Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Osaamisen perustaitotreenit – tehokasta tukea työllistymiseen -hankkeen yhtenä tavoitteena oli mallintaa Auralan kansalaisopistossa kehitetty perustaitojen opetuksen ja ohjauksen toimintamalli.
Auralan kansalaisopistossa perustaitojen omaksumisen kannalta tehokkaimmaksi toimintatavaksi on todettu perustaitojen tarvelähtöinen yksilöopetus ja -ohjaus, jossa oppijan senhetkisestä tilanteesta ja aidosta tarpeesta nouseva aihe motivoi ja sitouttaa oppimaan. Perustaitojen opetus ja ohjaus on näin tarkoin kohdennettua, yksilöllistä ja oikea-aikaista, mikä ei ryhmämuotoisessa opetuksessa vastaavalla tavalla toteudu.
Mallinnuksessa, joka tehtiin kevään 2022 aikana, lähdettiin liikkeelle perustaitojen opetuksessa ja ohjauksessa säännönmukaisesti toistuvien vaiheiden tunnistamisesta ja niiden kuvaavasta nimeämisestä. Tästä kokonaisuudesta koostettiin perustaitojen opetuksen ja ohjauksen prosessi: asiakkuuden sykli. Perustaitojen opetusta ja ohjausta saava henkilö nimettiin asiakkaaksi, sillä se sopi tarvelähtöisen ja joustavan palvelun luonteeseen. Asiakkuuden kesto sekä opetuksen ja ohjauksen sisältö vaihtelivat asiakaskohtaisesti, mutta syklin vaiheet toistuivat johdonmukaisesti kunkin asiakkaan kohdalla.
Mallinnettu asiakkuuden sykli (Kuvio 1) muodostuu kahdeksasta vaiheesta, jotka ovat: yhteydenotto, palveluohjaus, tarvekartoitus, asiakassuunnitelma, oppimisen mahdollistaminen, seuranta ja jatkopolutus. Asiakkuuden vaiheet kuvattiin kehämuotoon, sillä sama asiakas saattaa käydä asiakasprosessin läpi useaan kertaan ennen kuin saavuttaa riittävät valmiudet eteenpäin siirtyäkseen. Perustaitojen opetuksen ja ohjauksen tavoitteena on useimmiten asiakkaiden siirtyminen työelämään tai opiskelemaan riittävät perustaidot saavutettuaan.

Heikkoihin perustaitoihin liittyy usein moninaisia osaamisvajeita ja asiakkaan tilanteiden muuttuessa uusia tarpeita perustaitojen opetukselle ja ohjaukselle ilmenee. Esimerkiksi työelämään siirtyminen saattaa luoda uusia tarpeita perustaitojen oppimiselle ja käynnistää näin uuden asiakkuussyklin. Toisaalta sykli ei aina toteudu kokonaisuudessaan. Se voi keskeytyä asiakkaan siirtyessä toiseen palveluun, työllistyessä nopeasti tai toisinaan asiakkaan jättäytyessä prosessista pois.
Asiakkuuden vaiheiden mallintamisessa on painotettu opetuksen ja ohjauksen henkilökohtaisuutta, kohtaamista ja kokonaisvaltaista asiakkaan tilanteen huomioimista perustaitojen keskeisimpien puutteiden tunnistamiseksi ja oppimisen mahdollistamiseksi. Perustaitojen opetusta ja ohjausta antavien työntekijöiden suorittamia työvaiheita kuvataan kussakin asiakkuuden syklin prosessin mallinnuksessa sekä sanallisesti että yksityiskohtaisesti vuokaavioiden avulla. Mallinnettu asiakkuuden sykli tekee näkyväksi tarjotun palvelun toimintamallin kuvaamalla perustaitojen opetuksen ja ohjauksen asiakkuuden vaiheet monitasoisesti ja mahdollistaa syvällisen perehtymisen Auralan kansalaisopistossa tehtävään perustaitojen opetus- ja ohjaustyöhön.
Perustaitojen opetuksen ja ohjauksen mallinnusdokumentti on kokonaisuudessaan luettavissa Auralan kansalaisopiston sivuilla OSAPE-hankkeen alla: aurala.fi/hankkeet
Perustaitojen opetuksen ja ohjauksen mallinnus Auralan Setlementissä
Koulutuspäällikkö Jenni Hanhilampi, Auralan kansalaisopisto







