Blogi: Tosua toisen eteen

Ahjolan kansalaisopiston luku- ja kirjoitustaidon kurssin kädentaitojen tunnilla.

On taas se aika vuodesta, kun opistoissa on työstetty ahkerasti talousarvioita ja toimintasuunnitelmia, tuttavallisemmin tosuja. Tällä kohtaa on luontevaa pysähtyä hetkeksi pohtimaan miten kuluvan vuoden suunnitelmat ovat toteutuneet. Vai vaihdetaanko tosuun vanhalle pohjalle vain uusi vuosiluku?

Mitä siis on saatu aikaiseksi? Jo pelkästään perustoimintamme, reilun 31 00 h ja 1 250 kurssin toteutus on iso urakka pienellä henkilöstöllä. Uudet kurssit ja uusien opettajien perehdytys, välinehankinnat, markkinointi, konsertit, esitykset, näyttelyt, retriitit ja erilaiset yhteistyökuviot kun ovat ”ihan vaan” osa perustoimintaa.

Suunnitelmassa lauseet voivat myös näyttää hämäävän kevyiltä: Myös kankaankudonnan palauttamista Ahjolan kurssiohjelmaan PMK-talolle suunnitellaan.” Suunnittelun lisäksi vaadittiin melkoinen työtuntimäärä tilojen remontoinnin, järjestelyiden, kangaspuiden siirron ja kokoamisen kanssa ennen syyslukukauden alkua.

Osa kansalaisopistokentän muutoksista on tullut varsin nopealla tahdilla. Edellistä toimintasuunnitelmaa reilu vuosi sitten tehdessämme uuden maahanmuuttajakoulutuksen rahoitus oli vielä täysin auki.

”Vuonna 2018 kartoitetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin toimijoiden kanssa tarvetta järjestää maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutusta eri opetusaloja yhdistellen. Mikäli tarvetta on, pyritään luku- ja kirjoitustaidon koulutusta käynnistämään syksyllä 2018.”

Luku- ja kirjoitustaidon koulutus käynnistyi meillä syksyllä 20 viikkotunnin kurssina. Ja oliko helppoa? No ei. Palavereita, yhteissuunnittelua ja työnjaon hiomista muiden kaupungin toimijoiden kanssa, opettajarekrytointia, ops:n tekemistä, tiedottamista, koulutusportin käyttöönottoa, perehdyttämistä, materiaalin valmistusta, haastatteluita, tilasäätöjä, jääkaapin hankintaa… Valtavasta työmäärästä huolimatta voimme nyt tyytyväisenä ja ylpeänäkin todeta, että kyllä tämä hyvin käynnistyi. Kokemus ja valmistelutyö varmasti näkyy jo seuraavaa kurssia suunniteltaessa ja toteutettaessa.

Mitä sitten jäi tekemättä? Infotaulu jäi hankkimatta. Opiskelijaharjoittelijalle suunniteltu kehittämistehtävä lykkääntyi. Vuosikellon työstäminen on edelleen vaiheessa. Eikä viivästykset aina ole edes omissa käsissä, vaan kyse saattaa olla esimerkiksi uuden sovellusohjelman toimittajan kiireistä.

Saako silti olla tyytyväinen oman opistonsa suoriutumiseen? Ehdottomasti saa! Laadukas perustoiminta, tyytyväiset opiskelijat, innostuneet opettajat, paikkansa löytäneet Luki-kurssilaiset ja täydet kudontaryhmät kertovat, että oikealla tiellä ollaan. Ehkäpä siihen seuraavaan tosuun kannattaa joidenkin asioiden kohdalla laittaa suosiolla kahden vuoden toteutusaika.

Hyvää syksyn jatkoa!

Pilvi Mansikkamäki
Ahjolan kansalaisopiston rehtori
KoL:n hallituksen jäsen

Kansalaisopistojen liiton hallituksen jäsenet kirjoittavat ajankohtaisista teemoista, opistojen tulevaisuudesta, työn haasteista ja onnistumisen hetkistä. Kirjoittajat edustavat erilaisia opistoja: suuria ja pieniä, maalaisia ja kaupunkilaisia, pohjoisia ja eteläisiä, itäisiä ja läntisiä, keskisiä unohtamatta!