Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen Kansalaisopistopäivässä 15.6.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen puhui perjantaina 15.6. Kansalaisopistojen liiton järjestämässä Kansalaisopistopäivässä Helsingissä. Puheen teemoja olivat vapaan sivistystyön merkitys erityisesti maahanmuuttajien kouluttajana, perustaitojen vahvistajana sekä matalan kynnyksen elinikäisen oppimisen mahdollistajana.

Opetusministeri luonnehti puheessaan kansalaisopistoja nopeiksi reagoimaan yhteiskunnan muutoksiin sekä opistojen kynnystä matalaksi ja tarjontaa laajaksi. Hän toivoi tulevaisuuden sivistyskunnassa kansalaisopistojen, koulujen, kirjastojen, kulttuuritoimen, vapaa-ajan palveluiden sekä nuoriso- ja liikuntatoimen ja paikallisten organisaatioiden entistä läheisempää yhteistyötä.

Hallitus käynnistää osana vuoden 2018 lisätalousarvioesitystä uuden Digiaikakauden taidot -ohjelman aikuisten digitaitojen ja heikkojen perustaitojen vahvistamiseksi. Kansalais- ja työväenopistojen sekä muiden vapaan sivistystyön oppilaitosten kautta järjestettävä koulutus pyrkii kansalaisten osaamisen vahvistamisen kautta taistelemaan eriarvoisuuden lisääntymistä vastaan. Syksyllä 2018 käynnistyvä matalan kynnyksen koulutus on suunnattu kaikenikäisille henkilöille, joilla on heikot perustaidot sekä puutteita esimerkiksi monilukutaidossa tai digitaidoissa. Ohjelmaan varataan 7 miljoonan euron rahoitus.

Myös vuoden alussa vapaan sivistystyön uutena koulutustehtävänä alkaneeseen aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetukseen on luvassa lisätalousarviossa uusia panostuksia.

Opetusministerin puheen 15.6. voi lukea kokonaisuudessaan opetus- ja kulttuuriministeriön nettisivuilta.

Valtakunnallinen Kansalaisopistopäivä kerää vuosittain yhteen kansalaisopistotoimijoita eri puolilta Suomea. Tämänvuotiseen tilaisuuteen osallistui noin 130 toimijaa yli 50 kansalaisopistosta, opistolaisyhdistyksestä ja muusta sidosryhmästä.