Kansalaisopistojen kehittämispäivät 20.–21.9. (Helsinki +Tallinna)

Tervetuloa kaksipäiväisille kansalaisopistojen kehittämispäiville torstaista perjantaihin 20.–21.9. Kehittämispäivät on suunnattu oppilaitosjohdolle sekä kaikille toiminnan kehittämisessä mukana oleville. Kehittämispäivien ensimmäinen päivä vietetään Ravintola Pääpostin kokoustiloissa aivan Helsingin päärautatieaseman läheisyydessä (Mannerheiminaukio 1 B, 00100 Helsinki). Iltapäivällä siirrymme Tallink Siljan M/S Silja Europa -laivalle, jolla ohjelma jatkuu illan ajan. Tallinnassa teemme perjantaina vierailun paikalliseen vapaan sivistystyön oppilaitokseen ja palaamme seminaariohjelman siivittäminä Helsinkiin iltapäivällä. Ilmoittautua voi joko kehittämispäivien koko ohjelmaan tai pelkästään Helsingin osuuteen.

Ohjelma ja osallistuminen:

Kehittämispäivien Helsingin päivän osuudessa keskitymme kansalaisopistojen ja kunnan väliseen suhteeseen Helsingin apulaispormestari Pia Pakarisen sekä kunnanvaltuutettu Teemu Hakalan johdattamina sekä tekoälyajan työhön VTL Osmo Soininvaaran kanssa.

Lisäksi osansa estradista saavat osallistava kurssisuunnittelu, hakeva toiminta ja vapaan sivistystyön digihankekuulumiset sekä kolmannen sektorin kanssa tehtävä digiperustaitojen kehittämisyhteistyö. Teemoja meille esittelevät koulutussuunnittelija Virpi Kallas (Helsingin työväenopisto), rehtori Sirkka Suomi (Heinolan kansalaisopisto) ja Merja Sjöblom (TIEKE) sekä Vt. toiminnanjohtaja Tiina Etelämäki, ENTER ry – Ikäihmisten tietotekniikkayhdistyksestä. Kehittämispäivillä julkaistaan myös professori Jyri Mannisen uusin kansalaisopistoja käsittelevä tutkimus Kansalaisopiston aikuisopiskelijat luokkakuvassa – kansalaisopiston merkitys kuntalaisille ja kunnalle. Ohjelma jatkuu laivalla mennen tullen Kuntaliiton ja Setlementtiliiton kanssa pidettävissä työpajoissa, joissa on luvassa asiaa niin kunnallisille kuin yksityisillekin opistoille.

Tallinnan päässä tutustumme Tallinna Rahvaülikoolin sekä Eesti Vabaharidusliiton toimintaan.

Koko päivän ohjelma löytyy täältä.

Ilmoittautuminen ja osallistumiskustannukset:

Kehittämispäivät on suunnattu Kansalaisopistojen liiton jäsenopistojen henkilökunnalle. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua joko pelkästään Helsingin päässä tai sekä Helsingin että Tallinnan osioihin.

Vain Helsingin osioon osallistuminen maksaa 20 euroa / henkilö. Hinta sisältää torstain lounas- ja kahvitarjoilut Helsingissä.

Risteilyosioon osallistuville kehittämispäivien hinnat ovat seuraavat:

A-hytti yhdelle hengelle 190 € per henkilö
A-hytti kahdelle hengelle 160 € per henkilö
A-hytti neljälle hengelle 140 € per henkilö

Risteilyosion hinnat sisältävät myös laivalla tapahtuvat ruokailut ja tarjoilut (buffet-illallinen torstaina, aamiainen ja lounas perjantaina, kokouskahvit) sekä kuljetukset Helsingissä ja Tallinnassa.

Kehittämispäiville ei poikkeuksellisesti ole mahdollista osallistua etäyhteyden kautta.

Kehittämispäivien ilmoittautuminen on päättynyt, sillä tilaisuus on täynnä.

Lisätiedot:

hankesuunnittelija Laura Ryymin